چه نوع هاستی برای وردپرس بهتر است؟

چه هاستی بهتر است

..یکی از سوالاتی که امروزه کاربران و وب‌مستران دارند این است که برای راه‌اندازی سایت وردپرس چه هاستی بهتر است؟ برای خرید هاست وردپرس به چه ویژگی‌هایی از آنها باید دقت کنیم؟ هاست‌های وردپرس آیا نیازهای ما را برطرف می‌کند؟ و از این دسته سوالات که برای همه پیش می‌آید و همه به دنبال یک محتوا یا راه ارتباطی مناسب و کاملی هستید تا به بررسی موارد مورد نیاز برای خرید هاست وردپرس بپردازند و شرکت میزبان وبی که بتوانند نیازهای آنها را برطرف کند را پیدا کنند. در این مقاله آموزشی قصد دارم تا باتوجه به تجربه‌ای که در زمینه وردپرس دارم به مواردی که نیاز است برای خرید هاست وردپرس به آن توجه کنیم بپردازم.

چه نوع هاستی برای وردپرس بهتر است؟

همانطور که می‌دانید وردپرس به عنوان بهترین سیستم مدیریت محتوا (cms) در جهان شناخته شده. تعداد سایت‌هایی که با وردپرس ساخته شدند چه در ایران و چه در جهان نشان دهنده محبوبیت وردپرس در بین وب‌مستران است.

این سیستم مدیریت محتوا به دلیل در درسترس بودن میلیون‌ها قالب و افزونه‌هایی که چه رایگان و چه پولی نیاز به بستری دارد. که بتوانند در آن درست و کامل کار کنند و در صورتی که شرکت میزبان وب شما بستر مورد نیاز شما را فراهم نکند؛ شما متضرر خواهید شد.

حالا ممکن است که شما یک افزونه را خریداری کرده باشید که نیاز به یک ویژگی دارد که در هاست شما موجود نیست. برای فعال کردن آن نیز شرکت میزبان وب شما برای فعال کردن آن هزینه‌ای از شما بخواهد و در آن صورت شما مجبور به پرداخت آن هزینه یا تغییر شرکت میزبان وب خود می‌شوید که در این صورت هم باید هزینه دیگری را بپردازید.

سرعت ، قدرت و قابل اطمینان بودن، از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های هاست مناسب وردپرس هستند. که ما با داشتن آنها سایتمان در یک بستر مناسب از نظر ویژگی‌هایی همچون سرعت ، امنیت و قابل اطمینان بودن، خوب و کامل کار می کند.

 

چه هاستی بهتر است

ویژگی‌های مورد نیاز یک هاست وردپرس مناسب چیست؟

قبل از اینکه بخواهم به بررسی هاست مناسب وردپرس بپردازم. لازمه تا ببینیم وردپرس به چه نوع سرور و مفسرهایی نیاز دارد تا بتوانیم از آن استفاده نماییم.

به عنوان مثال اگر ما یک هاست ویندوزی بخریم تا بر روی آن وردپرس نصب کنیم. هیچ کاربردی ندارد چون هاست ویندوز برای اسکریپت‌هایی با زبان php فایده ندارد البته با یک سری کارهای وقت‌گیر این کار ممکن می‌شود که پیشنهاد نمی‌شود. پس در ادامه میگم که برای اجرا و پردازش اطلاعات که در ذیتابیس ذخیره شوند به چه چیزهایی نیاز است.

  • سرور لینوکس از نوع apachi ، nginx و …
  • پایگاه‌داده Mysql ورژن 5.0 و بالاتر و یا پایگاه‌داده MariaDB با ورژن 10 یا بالاتر
  • استفاده از PHP ورژن 5.2 و بالاتر

با این نیازمندی‌ها که میبینیم تقریبا همه میزبان‌های وب، این ویژگی‌ها را برای فراهم می‌کنند.

حال به بررسی ویژگی‌هایی می‌پردازیم که شما باتوجه به آنها بهترین هاست برای اجرای وردپرس را انتخاب کنید.

سیستم عامل و کنترل پنل

هاستی برای وردپرس بهتر است که دارای کنترل پنل و سیستم عاملی خوب باشد تا از آنها به راحتی استفاده کنیم.

امروزه از انواع کنترل پنل مانند: سی‌پنل ، دایرکت‌ادمین و پلسک  استفاده می‌شود که بین آنها سی‌پنل و دایرکت‌ادمین محبوب‌تر است. که هر کدام باتوجه به ویژگی‌هایشان برای عده‌ای خاص کاربرد دارند.

هاست سی‌پنل دارای محیط گرافیک زیباتر است که حجم زیادی از وب‌مستران از آن استفاده می‌کنند. اما دایرکت‌ادمین هزینه کمتری را در برمی‌گیرد و از نظر اقتصادی مورد پسندتر است.

اما با این حال به جز موارد بالا موارد دیگری نیز وجود دارد. تا شما  به یک انتخاب درست در خرید هاست وردپرس برسید و آن چیز نیازهای شما در انتخاب هاست مناسب وردپرس است.

شاید کمی متعجب شوید اما ما باید با توجه به شرایط خود نیازها را اولویت‌بندی کرده. چون همین نیازهای ما ممکن است از نظر اقتصادی هزینه زیادی برای ما تقبل کند، و به جز بخش اقتصادی داده‌های ما مهم هستند.

برای مثال یکی از آشنایان ما هاستینگ دارد و  در بحث حفظ امنیت و داده‌های شخصی ما اهمیت زیادی نمی‌دهد. تهیه هاست و بالا آوردن سایت در همچین سایتی خیلی باید ریسک کرد.

پس همیشه در انتخاب هاست دقت و باتوجه به شرایط و نیازها هاست خود را انتخاب کنید . در ادامه می‌خواهم به ویژگی‌هایی که به صورت عمومی برای انتخاب هاست مناسب نیاز است بپردازم.

فضای میزبانی

یکی از دلایلی که باعث می‌شود به سمت هاست وردپرسی برویم این است. که بدلیل افزایس داده و محدود بودن هاست وردپرسی به سمت هاست دانلود رفته و اشتراک تهیه کنید.

البته جدیدا شرکت‌های میزبان وب‌هاستی با حجم‌های مناسب رو کانفیگ کردن که از همه نظر برای وردپرس بهتر است.

دلایل دیگری هم وجود دارد مانند استفاده از هاست اشتراکی وجود داشته باشد.

برای مثال هاست اشتراکی شما دیگر جوابگوی سایت شما نیست و شما مجبور به استفاده از سرور اختصاصی هستید. که باعث می‌شود تا هزینه‌های بسیار زیادی را برای اقلامی مانند هزینه کانفیگ سرور ، لایسنس و هزینه ماهیانه سرور پرداخت کنید.

در حالی که اگر از یک هاست اشتراکی وردپرسی که کانفیگ مناسبی شده باشد استقاده کنید. از نظر هزینه بصرفه‌تر است و دیگر نیاز به هزینه‌های زیادی مانند نگهداری و مدیریت سرور پرداخت نخواهید کرد.

پهنای باند و ترافیک

سیستم مدیریت محتوای وردپرس در ابتدا فقط یک cms برای مدیریت وبلاگ بود. اما با گذشت زمان و کار بر روی این اسکریپت انعطاف‌پذیرتر شده و حالا می‌توانید برای هر نوع سایتی که قصد دارید بسازید از وردپرس استفاده کنید.

سایت‌هایی مانند آموزش تخصصی ، خبری و سرگرمی ترافیک بسیار بالایی دارند و در نتیجه ترافیک و پهنای باند مصرفی در این سایت‌ها بسیار مهم است. تا بتوانند هاست مناسبی تهیه کرده که بتواند پاسخگوی میزان زیادی از بازدیدها باشد و از طرف دیگر استفاده از قالب و افزونه‌های میزان مصرفی هاست را افزایش می‌دهد. پس اگر صفحاتی که دارای پردازش بیشتری هستند می‌توانند باند زیادی را مصرف کنند.

تهیه نسخه پشتیبان (بکاپ) و پشتیبانی از سایت

با وجود حجم بالای فضای سایت و ترافیک بالا در پهنای باند مصرفی، بزرگ‌ترین مشکلی که سایت‌ها دارند. بحث پشتیبان‌گیری از سایت و داشتن بکاپ برای جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است رخ دهد هست که موارد زیر شایع‌ترین آنها است:
حذف داده‌های سایت
خطای برنامه‌نویسی
هک و نفوذ به سایت
از دست رفتن غیر عمد اطلاعات
و…
این مشکلات دلایل مهمی هستند که ثابت می‌کند تا نیاز به نسخه پشتیبان برای همه سایت‌ها مهم است. تا در صورت رخ دادن مشکل احتمالی آن را در سریع‌ترین زمان ممکن رفع کنیم تا داده‌های بروز در فایل پشتیبانی سایت وجود داشته باشند.

پس هرچه تهیه نسخه پشتیبان‌گیری در سایت کمتر و مرتب باشد. امکان از دست رفتن سایت و دست رنج شما کمتر خواهد بود و این نوع هاست‌ها مناسب‌تر خواهند بود.

هاست شما باید از نظر پشتیبان‌گیری توسط شرکت ارائه‌دهنده میزبان وب شما باید در بالاترین سطح ممکن باشد. تا جدیدترین نسخه پشتیبان سایت شما در دسترس باشد تا در صورت وجود خطا یا مشکل به هاست شما ریستور شده و مشکل شما را رفع کند.

امنیت اطلاعات

امنیت در همه زمینه‌ها حرف اول را می‌زند و اگر هاستی که از آن استفاده می‌کنیم در مقابل حملات هکرها ضعیف باشد باعث می‌شود تا خسارت‌های جبران‌ناپذیری به سایت شما وارد شود.

آنلاین بودن سایت همواره یکی از دغدغه‌های کاربران بوده تا وجود راه باز برای کاربرانی که از سمت موتورهای جستجو وارد سایت شما می‌شوند هموار باشد.

سرویس جدید زرین‌هاست هاستت‌رو تحویل بگیر؛ 7 روز بعد پرداختش کن! همین الان برو بررسی کن.

بنابراین اگر امنیت سایت شما زیر سوال برود و سایت شما از دسترس خارج شود. باعث ایجاد خسارت‌هایی به سایت شما می‌شود که برای جبران این خسارت باید زمان و هزینه زیادی را بپردازید.

از طرفی سایت‌هایی که از نظر موتور جستجو امنیت مناسبی نداشته باشند؛ جریمه شده و نمره منفی در سئو به آنها تعلق خواهد گرفت.

پس هنگام خرید با مشتریان آن شرکت میزبان وب ارتباط برقرار کنید و سوالاتی در زمینه اینکه آن شرکت میزبان وب تا چه حد بر امنیت آن سایت‌ها کار کرده تا سایت‌هایی که میزبانی می‌کند در بالاترین سطح امنیتی قرار گرفته باشند.

ارائه منابع پردازشی و قدرت بالا

استفاده از افزونه نامناسب باعث می‌شود تا به خاطر برنامه‌نویسی نامناسب، میزان استفاده از منابع مصرفی هاست را به حدی بالا ببرد که سایت قادر به پردازش اطلاعات نباشد. با خطاهایی مانند عدم برقراری با پایگاه‌داده یا نمایش ندادن برخی از داده‌های سایت برخورد کنید.

بنابراین در انتخاب هاست مناسب به این مورد هم باید دقت کنید و هاستی را انتخاب کنید که CPU و RAM خوبی دارند.

برای دانستن این مورد هم کافیست تا با مراجعه به سایت میزبان وب مشخصات سرور مورد استفاده را بررسی کنید. ببینید که آیا این سرور برای سایت شما مناسب است یا نه!
امروز استفاده از های پرسرعت SSD باعث شده تا سرورها قدرت و سرعت بیشتری داشته باشند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن داده‌ها به مرورگرها ارسال کنند.

از طرفی دیگر با بروز شدن مفسرهایی که روز به روز در حال صورت گرفتن هستند که هم اکنون PHP در نسخه 7 به بالا در حال منتظر شدن است. که اگر بستر مناسب تغییر نسخه PHP برای وب‌سایت شما فراهم باشد قادر خواهید بود تا با ارتقا آن به سطح بالاتر از سرعت بالاتری برخوردار شوید.

هزینه مناسب برای هاست

مهم‌ترین نیاز در هر زمینه خدماتی هزینه آن است.

برای خرید یک هاست مناسب وردپرس این نیاز به شدت احساس می‌شود و کاربرانی که تمایل به خرید هاست دارند. باتوجه به امکاناتی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد؛ هزینه‌ای که بهترین بازدهی را برای آنها داشته باشد را انتخاب می‌کنند.

همانطور که در شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنید. کاربرانی که قصد تغییر شرکت میزبان خود را دارند با نام بردن نام چند شرکت میزبان وب از دوستان و همکاران خود می‌پرسند که کدام شرکت میزبان وب با این هزینه برای آنها مناسب‌تر است.

آپ تایم بالا و دائم

آپتایم یعنی پایداری و در دسترس بودن یک سرور در طول یک سال است. یک شاخص عددی برای سنجش میزان روشن بودن یک سرور در طول این مدت است که با عددی بر حسب درصد مشخص می‌شود.

این سنجش برای موتورهای جستجو خیلی مهم است. که سایت شما در این مدت آپ تایم سمت چقدر بوده و سایتتون از دسترسی خزنده‌ها خارج شده.

چگونه سرعت وب‌سایت را افزایش دهیم؟ جدیدترین روش افزایش سرعت سایت را همین الان بخون.

هرچقدر میزان آپتایم هاستی که دارید بالاتر باشد و طول این بازه که بازه زمانی کمتر برای موتورهای جستجو اتفاق بیوفته. که نتوانند به سایت شما دسترسی داشته باشند می‌توان گفت که هاست شما مناسب است.

بر اساس گفته‌ها آپ تایم مناسب 99% است که یعنی در طول یک سال 3.6 روز یک سرور خاموش بوده یا برای موتورهای جستجو در دسترس نبوده.

پس سعی کنید هاستی را انتخاب کنید که آپتایم بسیار بالایی داشته باشد.

برای همین تمامی شرکت‌های میزبان وب از کنترل پنل‌هایی مانند cPanel و دایرکت‌ادمین استفاده می‌کنند و از whmcs به عنوان یک crm و مدیریت مشتری‌ها وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند.

این دو سیستم همیشه باید به روز باشند تا مشکلی برای آن شرکت میزبان وب و مشتریان آن بوجود نیاید.
مهم‌ترین دلیلی که استفاده از هاستی با آپ تایم بالا این است که این موضوع به شدت در سئو و بهینه‌سازی سایت تاثیرگذار است. برای همین شرکت‌های میزبان وب به‌روزرسانی سرور را به ساعاتی موکول می‌کنند که سایت‌های میزبان شده کمترین ترافیک را داشته باشند.

پشتیبانی و خدمات مشتریان

بعد از تهیه هاست از یک شرکت میزبان وب ممکن است به مشکلاتی برخورد کنیم که لازمه تا پشتیبانی هاست برای رفع مشکل ما را راهنمایی کنند.

ممکن است برای سایت وردپرسی شما مشکلی پیش بیاید. هیچ راهکاری که کمترین زمان برای رفع مشکل شما وجود داشته باشد و تنها راه‌حل وجود یک بکاپ قابل رفع بوده. اینجاست که خدمات مشتریان مطرح می‌شود و در صورتی که میزبان وب شما به صورت منظم از سایت‌های میزبانی شده، یک بکاپ که بتواند درکمترین زمان تهیه کند. به کار شما می‌آید و با ارسال یک تیکت می‌توانید مشکل خود را برطرف کنید.

زمان پاسخگویی پشتیبانی:

زمانی که شما یک تیکتی را برای پشتیبانی ارسال می‌کنید، اگر شرکت میزبان وب شما تیکت را در کمترین زمان بررسی و بک آپ را برای رفع مشکل ریستور کند باید گفت که شما خوش شانس هستید که چنین شرکا میزبان وبی نصیب شما شده است.

اما اگر تیکت پشتیبانی را ارسال و سپس ساعت‌ها منتظر مانده تا بررسی شود و تازه اگر جواب آنها مثبت باشد برای ریستور کردن، وقت از دست رفته و این کار به دلیل اینکه موتورهای جستجو چندین بار در این زمان سایت شما را بررسی کردند اما هیچ دیتایی را دریافت نکردند؛ به این دلیل امتیاز منفی می‌گیرید و در نتیجه دچار ضرر می‌شوید.

بنابراین شرکت میزبان وبی را انتخاب کنید که خدمات به مشتریان و پشتیبانی قویی داشته باشد و به هیچ وجه با صرف هزینه ارائه پشتیبانی نکند.
دسترسی به امکانات هاست: دیگر از مواردی که هاست مناسب می‌تواند در اختیار ما بگذارد؛ دسترسی به امکانات خریداری شده است تا برای هرکاری لازم نباشد تا با ارسال تیکت پشتیبانی درخواست فعال‌سازی یک قابلیت را داشته باشیم.

برای مثال یکی از مشکلاتی که سایت‌ها با آن درگیر هستند؛ حملاتی است که روی سایت صورت می‌گیرد تا در سایت شما اختلالی ایجاد کند.

حال این حملات می‌تواند به دلیل خصومت شخصی باشد یا به یک دلیل خاص سو استفاده از سایت شما را داشته باشد.

در هر صورت تاثیر منقی بر کارکرد سایت شما خواهد گذاشت.

پس لازمه تا به فایروال و مواردی که از این مشکلات جلوگیری خواهند کرد را استفاده کنیم تا از این حملات در امان باشیم.

بنابراین هاستی مناسب ما است که دسترسی لازمه امکانات را برای ما فراهم کرده باشد تا در مواقع لزوم، خودمان دست به کار شده و از آن امکانات استفاده کنیم.

تعداد سایت‌های میزبانی‌شده در سرور

در سرویس‌های هاست اشتراکی به دلیل اینکه چندین سایت بر روی یک سرور میزبانی می‌شوند هنگامی که بازدید یک وب‌سایت و مصرف منابع نسبت به باقی از حدی بالاتر برود باعث می‌شود تا سایت شما هم تحت تاثیر قرار بگیرد و با افت سرعت و پردازش اطلاعات مواجه شوید.

دیده شده که بعضی از شرکت‌های میزبان وب بصورت غیر استاندارد سرور را کانفیگ کرده. که به همین دلیل سایت‌ها باعث اختلال یک دیگر می‌شوند که برای رفع این مورد دو راهکار موجود است.
ارائه منابع به صورت پردازشی به هر وب‌سایت: اولین راه این است که شرکت میزبان وب کانفیگ را به شکلی انجام دهد که منابع به صورت پردازشی شده و بین سایت‌ها تقسیم شود. بنابراین هر وب‌سایت منابع کمتری استفاده می‌کند، باقی منابع را در اختیار سایت‌هایی که مصرف بالاتری دارند قرار داده و مشکل را برطرف کند. اما این راه هم زیاد مناسب نیست و ممکن است چندین وب‌سایت یک باره کل مصرف سرور را بگیرند و به سایت‌هایی با مصرف کم هم تاثیر منفی بگذارند.

پیشنهاد می‌کنیم نحوه انتقال ایمیل از یک هاست به هاست دیگر بخوانید.

کاهش تعداد سایت‌های میزبانی‌شده در یک سرور

این راه مناسب‌تر از راه قبلی است و حتما پاسخگوی نیاز ما است.

در این صورت که برای مثال اگر بر روی یک سرور، برای ده سایت اختصاص داده شود. در سروری دیگر با همین مشخصات در اختیار 100 سایت باشد با یک تست ساده از نظر سرعت و پردازش طبیعتا سروری که با 10 سایت میزبانی شده بهتر است.

جالب است که بدانید که روی سرورهای میزبان هاست وردپرس و هاست ووکامرس تعداد بسیار محدودی سایت نگهداری می‌شود.

چنین حرکتی علاوه بر مدیریت عالی منجر به خلوت بودن سرور و بازدهی بهتر خواهد شد.

انتقال اطلاعات سایت

مورد اخر که ملاک مهمی نیست اما اگر شرکت میزبان وبی خدماتی مانند انتقال اطلاعات رایگان ، نصب رایگان سیستم مدیریت محتوا ، سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت از نظر افزایش سرعت با استفاده راهکاری مثل کش سرور و غیره ارائه می‌کند؛ حتما از آن استقبال کنید.

اما حتما به مواردی که در بالا اشاره شده را مورد بررسی قرار دهید؛ چرا که وقتی هاستی آپتایم مناسب ، امنیت ، پهنای باند ، و غیره وجود نداشته باشد؛ ارائه خدمات رایگان هم فایده ندارد.

و نکته دیگر برخی از شرکت‌های میزبان وب، گارانتی بازگشت وجه تا 7 روز را فراهم کردند تا شما در این 7 روز هاست را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهید تا با ملاک‌های شما مطابقت داشته باشد.

وردپرس یک سیستم مدریت محتوای پرطرفدار در جهان است که بهترین بازخورد را از مدیران سایت‌ها گرفته است و برای داشتن یک سایت خوب نیاز به یک هاست کاملا بهینه و مناسب برای وردپرس نیاز است.

با تشکر از این که تا پایان آموزش “چه نوع هاستی برای وردپرس بهتر است؟” همراه ما بودید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X